b_385_225_16777215_00_images_news_2020_06_97088515_1173262356353023_6911443286615916544_o.jpg

У наші дні свободу світогляду і віросповідання закріплено в Конституції – Основному законі України. Хоча не так давно, ще за часів СРСР, і партійні, і державні органи активно пропагували атеїзм як світогляд, що заперечує будь-яку релігію.

Така ідеологія в 1920-1930 роках підкріплювалася масовими арештами і переслідуванням духовенства та релігійних проповідників. Політика ліквідації організованого релігійного життя проводилася в адміністративному порядку органами державної влади, зокрема НКВС. У цей час по всій території України закривалися, знищувалися чи «переобладнувалися» під склади, клуби, бібліотеки та інші заклади як православні церкви, так і католицькі костьоли та єврейські синагоги.

Один із таких трагічних пам’ятників тоталітарної системи знаходиться і в Семенівському районі, а точніше – в селі Новоселиця. Руїни храму можна спостерігати з правої сторони на виїзді з населеного пункту, якщо рухатись у бік Оболоні. Найімовірніше, що дана церква була побудована вже після 1912-го року, оскільки в 1902-му році Новоселиця ще значилася в приході Преображенської церкви с. Оболонь, і в «Справочній Кліровій книзі» за 1912 рік даних про неї теж немає. По тих фрагментах, які збереглися для дослідників, з високою долею вірогідності можна стверджувати, що храм побудований за типовим проєктом в єпархіальному стилі, що, зазвичай, споруджувалися в населених пунктах із невеликою кількістю жителів. У таких випадках мурована церква йшла в комплексі із дзвіницею, мала восьмигранний світловий барабан, площини якого прикрашали вікна з криволінійним верхом, основний простір храму мав площу приблизно 150 квадратних метрів, з північної і південної сторін мав по п’ять вікон та бокові двері. Дзвіниця знаходилася над західною частиною, в плані була квадратною та мала три яруси. Зазвичай тогочасні культові споруди мали металеве покриття, пофарбоване олійною фарбою в зелений колір. І дзвіниця, і світловий барабан завершувалися цибулястими маківками з позолоченими металевими хрестами. Після завершення зовнішніх робіт внутрішні стіни храму були поштукатурені та розмальовані сюжетами на релігійну тематику. Святиня була названа в честь Святителя Миколая, тому храм у Новоселиці відзначали, скоріше за все, саме 19-го грудня.

Із 1922 по 1931 роки тут правив служби священик Андрій Захарович Мацьківський (народився 1883 року, Полтавська губернія, Хорольський повіт, с. Степанівка, в українській родині). З дитинства Андрій служив у місцевому храмі алтарником і читцем, а також працював у майстерні з палітурування книг. У 1908 році він одружився на українській козачці Мотроні Антонівні Костенко (1883-1980), в їхній родині було шестеро дітей: чотири доньки і два сина. Після проходження військової служби, в 1922 році, Андрія було посвячено в сан ієрея. Будучи доброю і чуйною людиною, отець Андрій у своєму приході користувався великим авторитетом і любов’ю прихожан. Під час сильного голоду в 1920-х роках священник приймав голодних людей із центральних регіонів Росії, годував їх і надавав різного виду допомогу. Під час громадянської війни допомагав усім нужденним незалежно від їхніх політичних переконань. Так у 20-х роках в наших краях діяв загін Каліберди. Під час одного із зіткнень із більшовиками в загоні було поранено кілька бійців. По проханню гінця отець Андрій, подолавши болота, дістався позицій загону, відспівав і похоронив померлих, а також провів перев’язку раненим.

Коли групу Каліберди було повністю розбито, священик переховував їхнього ватажка в себе вдома, за що згодом був заарештований (офіційна версія – навмисний підпал сільської ради). Після дострокового звільнення (1934 рік) отець Андрій переїхав із родиною до Донецької області, де працював палітурником. За родом своєї діяльності він мав доступ до документів органів НКВД, які містили інформацію про майбутні арешти. Таким чином отець Андрій дізнавався імена осіб, на яких чекала небезпека. Ризикуючи своїм життям та життям своїх близьких, священик розшукував цих людей і попереджав їх про загрозу. Завдяки цьому вдалося врятувати багато людських життів. 21 листопада 1937 року був заарештований Орджонікідзевським міським відділом НКВД в Донецькій області за звинуваченням «проведення антирадянської діяльності серед населення». О шостій годині вечора до помешкання, де проживала родина отця Андрія, прийшов поліціянт. Удома була дружина і четверо дітей, правоохоронець запропонував священику повечеряти і попрощатися з родиною. Отець Андрій тільки простився з ріднею та пішов з міліціонером. Наступного дня суд виніс вирок – найвища міра покарання і відразу ж привів його у виконання. 30 червня 1989 року Андрій Захарович Мацьківський був реабілітований.

Для довідки наведемо, використовуючи тогочасну термінологію та зберігаючи по можливості правопис, список «службовців культів, мешкаючих на терені Лубенської округи» по Оболонянському району¹ на 1/ΧΙ-1928 р.:

     
169 Яновський Микола Іванович свящ. ---
170 Кремянський Грицько Павлович свящ. с. Жовтневе
171 Павловський Степан Дмитрович свящ. с. Дем’янівка
172 Салата Микола Миколайович свящ. ---
173 Огарев Пилип Пилипович свящ. с. Новий Калкаїв
174 Денисенко Степан Якимович свящ. с. Крива Руда²
175 Ботва Герасим Іванович свящ. с. Горошино
176 Мацьківський Андрій Захарович свящ. с. Ново-Селиця
177 Якшанський Борис Євлампович свящ. с. Старий Калкаїв
178 Захарченко Олексій Хведорович свящ. с. Горошино
179 Прихожий Грицько Костантинович свящ. с. Іванівка
180 Несвіт Опанас Федотович свящ. м. Оболонь
181 Кодинець Антон Михайлович свящ. с. Худоліївка
182 Кумановський Іван Васильович діякон м. Оболонь
183 Рідкобород Олексій Олексійович дяк ---
184 Кривонос Василь Георгієвич дяк ---
185 Кодинець Михайло Антонович дяк с. Худоліївка
186 Верховський Василь Митрофанович дяк с. Богданівка
187 Василенко Василь Данилович свящ. с. Матвієвка

¹ Безпосередньо перед цим списком у справі записані священники Нероновицького р-ну, а після – Оржицького.

² Нині це село – Калинівка. А інша Крива Руда (Чернече) тоді належала Семенівському р-ну.

Джерело: ДАПО. Ф.Р2126, оп. 1, спр 771.

І ще два документи.

Список¹ релігійних громад Оболонського р-ну на 15 січня 1930 р.²:

  Назва реліг. громади Назва молитовного будинку До якої орієнтації належить
1 Горошинська Успенська церква Старослов’ян. Екзархат
2 Новоселянська Миколаївська Старослов’ян.
3 Степанівська Архідиякона Стефана Старослов’ян.
4 Матвіївська Старо-Слав.³ Старослов’ян.
5 Богданівська Різдва Богородиці Старослов’ян.
6 Наріжанська Миколаївська Старослов’ян.
7 Жовтнева Дмитрівська Старослов’ян.
8 Горошинська Преображенська Старослов’ян.
9 Старо-Калкаївська Троїцька Старослов’ян. Екзар.
10 Ново-Калкаївська Вознесенська Старослов’ян. Екзар.
11 Погребняківська Благовіщенська Старослов’ян. Екзарх.
12 Дем’янівська Миколаївська Собор. Апост. ст. сл. течія
13 Іванівська Троїцька Єдино свято Апостол. правосл.
14 Худоліївська Архістратига Михаїла Україн. Автокеф. пр. цер.
15 Криворудська Миколаївська У.А.П.Ц.
16 Оболонянська Преображенська Старослов’янська

¹ Відредаговано відповідно до нинішнього правопису.

Джерело: ДАПО. Ф.Р2126, оп. 1, спр 871, с. 70.

² У 1923-1924 рр. у хуторах Черевки, Василяки та Яківці Оболонянського р-ну існувала Свято-Троїцька громада УАПЦ, список парафіян якої налічував 51 особу (ДАПО. Ф. Р2126, оп. 1, спр 111).

³ Не уточнено, який саме храм.

Список¹ «службовців релігійного культу» по Оболонянському р-ну на 1 травня 1930 р.:

      Сан (посада) та заг. І службовий стаж з 1914 р.   Майновий стан Якої течії
1 Несвіт Опанас Федотович, 53 р. Оболонь Піп, з 1895 по 1914 дяк син козака Нема нічого Старо-слов’янська
2 Рукобородий Олекса Олександрович (?), 26 р. Оболонь диякон селянин Нема нічого Старо-слов’янська
3 Кумановський Іван Васильович, 54 р. Наріжжя Піп, з 1894(9)? попом селянин --- Старо-слов’янська
4 Столярський Юхим (?) Григорович, 36 р. Степанівка(?) Піп, учився селянин(?)  --- Старо-слов’янська
5 Лихаєвський (?) Леонід Олекс. (?), 56 р. С…вка (нерозбірл.) Дяк, дякував духовенство --- Старо-слов’янська
6 Денисенко Степан Якимович, 46 р. Богданівка Піп, був попом ‘’  ‘’ Старо-слов’янська
7 Верховський Василь Митрофанович, 52 р. Богданівка Дяк, дяк ‘’ ‘’ Старо-слов’янська
8 Коденець Михайло Антонович, 24 р. Крива Руда² Піп, з 1924 піп духовенство ‘’ Автокеф.
9 Підгорний Грицько Ількович, 32 р. Крива Руда² Дяк, з 1929 селянин середняк Автокеф.
10 Вирищака Іван Григорович, 24 р. Худоліївка Нерозбірл., з 1925 селянин син куркуля Автокеф.
11 Демидченко Опанас Омелькович, 23 р. Худоліївка Дяк, з 1929 селянин середняк Автокеф.
12 Батва Гаврило Іванович, 50 р. Горошине Піп духовенство Служб. культ. Старо-слов’янська
13 Захаренко Олик(?) Федорович, 45 р. Горошине Піп, учився ‘’ ‘’ Старо-слов’янська
14 Богданович М. (нерозбірл.) Іванович, 70 р. Новоселиця Піп, з 1883 попом ‘’ ‘’ Старо-слов’янська
15 Мегеря Андрій Іванович, 31 р. Новоселиця Дяк, з 1923 селянин середняк Старо-слов’янська
16 Якимовський (?) Борис Ємельянович, 39 р. Ст. Калкаїв Піп духовенство нічого(?) Старо-слов’янська
17 Голуб Іван Васильович, 67 (?) р. Погребняки Піп, з 1897 духовенство ‘’ Старо-слов’янська
18 Доменко Артем Лук., 28 р. Погребняки Дяк, хлібор. селянин --- Старо-слов’янська
19 Огарев Пилип Пилипович, 46 р. Н. Калкаїв Дяк, ‘’ селянин Не вказано Старо-слов’янська
20 Павловський С. (нерозбірл.) Дмитрович, 53 р. Дем’янівка Піп, увесь час попує духовенство --- Старо-слов’янська
21 Прихожій Грицько Костянтинович, 63 р. Іванівка Піп, ‘’ духовенство ‘’ Старо-слов’янська

¹ Відредаговано з наближенням до нинішнього правопису.

² Нині це село – Калинівка.

Джерело: ДАПО. Ф.Р2126, оп. 1, спр 871, с. 157.

Сьогодні можна тільки здогадуватись, яка доля чекає на залишки Миколаївської церкви в селі Новоселиця: чи це поступова руйнація від таких чинників як час, людська байдужість та природно-кліматичні умови, чи вони ще послугують населенню як будівельний матеріал, як це, чого гріха таїти, бувало вже тисячі разів по всій нашій країні, а, можливо, ми з вами ще станемо свідками відродження цього православного храму, який знову міг би стати духовним надбанням та історичною пам’яткою не тільки по мірках Семенівщини, а і, як мінімум, Центральної України. І, незважаючи на всі труднощі, життєві, економічні та політичні негаразди, найбільш вірогідним автору вважається саме третій варіант, а відбудеться це тоді, коли так звані «сильні світу цього» (в масштабах країни, регіону, області, району...) змінять свою поведінку від орієнтації на отримання прибутку за будь-яку ціну на гармонійне господарювання і підвищення духовності кожного члена суспільства.

Юрій КОСТЮК

P. S. Виписки з документів Державного архіву Полтавської області надані вчителем математики, фізики і астрономії Горошинської ЗОШ І-ІІІ ст., членом Національної спілки краєзнавців України Костенком Миколою Анатолійовичем. У цій публікації використано матеріал із бази даних про тих, хто постраждали за Христа: http://martyrs.pstbi.ru/bin/code.exe/frames/m/ind_oem.html/charset/ans (про о. Андрія Мацьківського) та про ймовірні архітектурні характеристики храму с. Новоселиця – з книги «Звід пам’яток історії та культури України: Полтавська область. Семенівський район», виданої в 2013 р.

Недостатньо прав для коментування :(
Будь ласка, зареєструйтеся на сайті!

Коментарі  

-3 # святослав 08.06.2020, 11:14
Православні Храми України,їхній стан, відвідування людьми-,,візитка,,і показник Духовності і морального стану громадСказано,,Не хлібом єдиним має жити людина,,Унаші час,як ніколи,кожен має вільний доступ до Святинь і свого Духовного розвитку та зростання.Нажаль,комуняки і їхні холуї знищили ,,Цвіт нації,,полишивши ,,тернії,,і наплодивши собі подібних!Церкви Новоселиці і Семенівки є цьому свідками і німим докором всім,хто там проживає!.
0 # святослав 08.06.2020, 11:21
Дякуємо авторам публікації за цікавий матеріал,і ипрпам'ятаймо-Бог то Є ! Слава Йому за все !Яке ваше ,,життя,, і хто ви - без Бога ?! На скільки вас ,,вистачить,, без Нього і Його постійної допомоги і підтримки , і ким ви станете і чим закінчите свій щлях , з пустою душею , куди прийдете і куди підете потім ?! Чим себе ,,виправдаєте,, і де знайдете слова для цього? Земний шлях дуже короткий , Вічність - безмежна !Що візьмете з собою?!
-2 # Друг Алины Кабаевой 11.06.2020, 11:17
Отличный репортаж. Помню у нас еще говорили:"Село без церквы, як дивка без сраки"....
-3 # святослав 13.06.2020, 14:01
Кацап без вошей , як холуй без пана ! ,,Атлічно,, сказано !А якщо у нього ще замість мізків ,,срака,, то й подавно ! Не даремно ж у нас , в Україні говорять ипро таких : ,, Нема ума - вважай каліка,, !

Рейтинг користувача: 5 / 5

Активна зіркаАктивна зіркаАктивна зіркаАктивна зіркаАктивна зірка